Efekty kształcenia dla specjalności pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią

Pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią

Studia od 2013/2014
Studia I stopnia profil ogólnoakademicki

Symbol

Po ukończeniu specjalności

„Pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią” absolwent:

Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku

W zakresie wiedzy

S_W01

Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i socjoterapii, wykazuje się rozumieniem ich źródeł oraz umiejętnością zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

K_W01

S_W02

Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;

K_W02

S_W03

Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się;

K_W03

K_W04

S_W04

Ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka i ich konsekwencji dla funkcjonowania psychicznego i społecznego jednostki w aspekcie rozwojowym;

K_W05

S_W05

Ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej;

K_W06

S_W06

Ma elementarną wiedzę o prawnych podstawach funkcjonowania struktur społecznych i instytucji życia społecznego związanych z resocjalizacją i readaptacją oraz zachodzących między nimi relacjach;

K_W07

S_W07

Posiada elementarną wiedzę dotyczącą zaburzeń w komunikacji interpersonalnej z jednostkami niedostosowanymi społecznie, pacjentami z wybranymi jednostkami nozologicznymi (m.in. anoreksją i bulimią, całościowymi zaburzeniami rozwoju);

K_W08

S_W08

Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania młodzieży społecznie nieprzystosowanej, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;

K_W09

S_W09

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

K_W10

S_W10

Zna(charakteryzuje) najważniejsze tradycyjne i współczesne systemy resocjalizacyjne, rozumie ich uwarunkowania;

K_W11

S_W11

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o diagnozowaniu jednostek nieprzystosowanych społecznie i ich środowisk wychowawczych. Zna podstawowe metody diagnozy pedagogicznej i elementów diagnozy psychologicznej w zakresie pomiaru testowego, obserwacji, wywiadu, swobodnych technik diagnostycznych i technik projekcyjnych;

K_W12

S_W12

Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę obejmującą - teorię, teleologię i metodykę wychowania w resocjalizacji i socjoterapii;

K_W13

S_W13

Ma podstawową wiedzę o prawnych podstawach, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji zajmujących się resocjalizacją i readaptacją społeczną;

K_W14

S_W14

Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, biorących udział w procesie resocjalizacji instytucjonalnej oraz w socjoterapii;

K_W15

S_W15

Ma elementarną wiedzę o metodyce i wykonywania typowych zadań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, ich celach, procedurach i strategiach w odniesieniu do celów resocjalizacji;

K_W16

S_W16

Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach resocjalizacyjnych;

K_W17

S_W17

Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju;

K_W18

S_W18

Ma uporządkowaną wiedzę na temat norm i zasad etycznych;

K_W19

W zakresie umiejętności

S_U01

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;

K_U01

S_U02

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów zachowania młodzieży nieprzystosowanej społecznie;

K_U02

S_U03

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem jednostki niedostosowanej społecznie;

K_U03

S_U04

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat mechanizmów prowadzących do nieprzystosowania i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie, korzystając z rożnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);

K_U04

S_U05

Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na dokonanie analizy przypadku – dokonanie prostych diagnoz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, uwzględniających psychologiczne koncepcje człowieka; Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych działań;

K_U05

S_U06

Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące pedagogiki resocjalizacyjnej i socjoterapii, ich prawnych podstaw z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych;

K_U06

S_U07

Ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;

K_U07

S_U08

Posiada umiejętność przedstawiania własnych pomysłów i sugestii dotyczących interpretacji oraz wdrażania historycznych i współczesnych systemów resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych;

K_U08

S_U09

Potrafi dokonać wyboru najbardziej adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętnie je wykorzystać. Jest w stanie przeprowadzić krytyczną analizę otrzymanych wyników testów, w wymiarze ilościowym i jakościowym

K_U09

S_U10

Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów resocjalizacyjnych oraz ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych;

K_U10

S_U11

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji - przebywających w instytucjach penitencjarnych, bądź funkcjonujących w systemie probacji pod nadzorem kuratora sadowego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;

K_U11

S_U12

Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno-naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych;

K_U12

S_U13

Potrafi pracować indywidualnie jak również w zespole pełniąc różne role. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych;

K_U13

S_U14

Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

K_U14

W zakresie kompetencji społecznych

S_K01

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;

K_K01

S_K02

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, w tym zapobiegania niedostosowaniu społecznemu;

K_K02

S_K03

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku społecznym z uwzględnieniem ich korzyści psychologicznych; jest gotowy do formułowania wieloaspektowych diagnoz zachowań nieprzystosowawczych w obliczu wyzwań zawodowych;

K_K03

S_K04

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy z jednostkami zagrożonymi niesodtosowaniem społecznym i niedostosowanymi społecznie.

K_K04

K_K05

S_K05

Jest świadomy istnienia wymiaru etycznego w diagnozie w resocjalizacji i socjoterapii;

K_K06

S_K06

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

K_K07

S_K07

Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie niedostosowania społecznego.

K_K08