Studia od 2013/2014
Studia I stopnia profil ogólnoakademicki
Symbol |
Po ukończeniu specjalności „Pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią” absolwent: |
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku |
W zakresie wiedzy |
||
S_W01 |
Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i socjoterapii, wykazuje się rozumieniem ich źródeł oraz umiejętnością zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; |
K_W01 |
S_W02 |
Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; |
K_W02 |
S_W03 |
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się; |
K_W03 K_W04 |
S_W04 |
Ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka i ich konsekwencji dla funkcjonowania psychicznego i społecznego jednostki w aspekcie rozwojowym; |
K_W05 |
S_W05 |
Ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej; |
K_W06 |
S_W06 |
Ma elementarną wiedzę o prawnych podstawach funkcjonowania struktur społecznych i instytucji życia społecznego związanych z resocjalizacją i readaptacją oraz zachodzących między nimi relacjach; |
K_W07 |
S_W07 |
Posiada elementarną wiedzę dotyczącą zaburzeń w komunikacji interpersonalnej z jednostkami niedostosowanymi społecznie, pacjentami z wybranymi jednostkami nozologicznymi (m.in. anoreksją i bulimią, całościowymi zaburzeniami rozwoju); |
K_W08 |
S_W08 |
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania młodzieży społecznie nieprzystosowanej, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; |
K_W09 |
S_W09 |
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; |
K_W10 |
S_W10 |
Zna(charakteryzuje) najważniejsze tradycyjne i współczesne systemy resocjalizacyjne, rozumie ich uwarunkowania; |
K_W11 |
S_W11 |
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o diagnozowaniu jednostek nieprzystosowanych społecznie i ich środowisk wychowawczych. Zna podstawowe metody diagnozy pedagogicznej i elementów diagnozy psychologicznej w zakresie pomiaru testowego, obserwacji, wywiadu, swobodnych technik diagnostycznych i technik projekcyjnych; |
K_W12 |
S_W12 |
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę obejmującą - teorię, teleologię i metodykę wychowania w resocjalizacji i socjoterapii; |
K_W13 |
S_W13 |
Ma podstawową wiedzę o prawnych podstawach, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji zajmujących się resocjalizacją i readaptacją społeczną; |
K_W14 |
S_W14 |
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, biorących udział w procesie resocjalizacji instytucjonalnej oraz w socjoterapii; |
K_W15 |
S_W15 |
Ma elementarną wiedzę o metodyce i wykonywania typowych zadań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, ich celach, procedurach i strategiach w odniesieniu do celów resocjalizacji; |
K_W16 |
S_W16 |
Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach resocjalizacyjnych; |
K_W17 |
S_W17 |
Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; |
K_W18 |
S_W18 |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat norm i zasad etycznych; |
K_W19 |
W zakresie umiejętności |
||
S_U01 |
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych; |
K_U01 |
S_U02 |
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów zachowania młodzieży nieprzystosowanej społecznie; |
K_U02 |
S_U03 |
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem jednostki niedostosowanej społecznie; |
K_U03 |
S_U04 |
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat mechanizmów prowadzących do nieprzystosowania i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie, korzystając z rożnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); |
K_U04 |
S_U05 |
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na dokonanie analizy przypadku – dokonanie prostych diagnoz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, uwzględniających psychologiczne koncepcje człowieka; Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych działań; |
K_U05 |
S_U06 |
Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące pedagogiki resocjalizacyjnej i socjoterapii, ich prawnych podstaw z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; |
K_U06 |
S_U07 |
Ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; |
K_U07 |
S_U08 |
Posiada umiejętność przedstawiania własnych pomysłów i sugestii dotyczących interpretacji oraz wdrażania historycznych i współczesnych systemów resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych; |
K_U08 |
S_U09 |
Potrafi dokonać wyboru najbardziej adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętnie je wykorzystać. Jest w stanie przeprowadzić krytyczną analizę otrzymanych wyników testów, w wymiarze ilościowym i jakościowym |
K_U09 |
S_U10 |
Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów resocjalizacyjnych oraz ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych; |
K_U10 |
S_U11 |
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji - przebywających w instytucjach penitencjarnych, bądź funkcjonujących w systemie probacji pod nadzorem kuratora sadowego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; |
K_U11 |
S_U12 |
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno-naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych; |
K_U12 |
S_U13 |
Potrafi pracować indywidualnie jak również w zespole pełniąc różne role. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; |
K_U13 |
S_U14 |
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. |
K_U14 |
W zakresie kompetencji społecznych |
||
S_K01 |
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; |
K_K01 |
S_K02 |
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, w tym zapobiegania niedostosowaniu społecznemu; |
K_K02 |
S_K03 |
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku społecznym z uwzględnieniem ich korzyści psychologicznych; jest gotowy do formułowania wieloaspektowych diagnoz zachowań nieprzystosowawczych w obliczu wyzwań zawodowych; |
K_K03 |
S_K04 |
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy z jednostkami zagrożonymi niesodtosowaniem społecznym i niedostosowanymi społecznie. |
K_K04 K_K05 |
S_K05 |
Jest świadomy istnienia wymiaru etycznego w diagnozie w resocjalizacji i socjoterapii; |
K_K06 |
S_K06 |
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; |
K_K07 |
S_K07 |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie niedostosowania społecznego. |
K_K08 |