Studia od 2012/2013
Po zakończeniu programu przygotowania do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej absolwent: |
||
Symbol |
Rodzaj kompetencji |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia |
w zakresie wiedzy |
||
SW_W01 |
zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – pedagogika wczesnoszkolna |
K_W01 |
SW_W02 |
ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki oraz pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi |
K_W02 |
SW_W03 |
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw |
K_W03 |
SW_W04 |
zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej w szkole podstawowej |
K_W04 |
SW_W05 |
posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji wczesnoszkolnej |
K_W05 |
SW_W06 |
ma podstawową wiedzę o rodzajach i znaczeniu więzi społecznych jak i o rządzących nimi prawidłowościach na etapie edukacji wczesnoszkolnej |
K_W06 |
SW_W07 |
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania dziecka w młodszym wieku szkolnym; rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów |
K_W09 |
SW_W08 |
posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji wczesnoszkolnej i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami w rozwoju |
K_W12 |
SW_W09 |
posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej (uczniach, rodzicach, nauczycielach kształcenia zintegrowanego) oraz o specyfice funkcjonowania dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych |
K_W15 |
SW_W10 |
posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki zaburzeń funkcjonowania u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodszym wieku szkolnym |
K_W15 |
SW_W11 |
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w szczególności na etapie wczesnoszkolnym; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych |
K_W14 |
SW_W12 |
posiada szczegółową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań – normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarze edukacji wczesnoszkolnej |
K_W16 |
SW_W13 |
posiada podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach edukacji wczesnoszkolnej |
K_W17 |
SW_W14 |
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju jako nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej |
K_W18 |
w zakresie umiejętności |
||
SW_U01 |
potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej, w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej |
K_U02 |
SW_U02 |
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w młodszym wieku szkolnym, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków |
K_U03 |
SW_U03 |
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych związanych z etapem edukacji wczesnoszkolnej |
K_U09 |
SW_U04 |
potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych); w pracy dydaktycznej nauczyciela kształcenia zintegrowanego wykorzystuje nowoczesne technologie (ICT) |
K_U09 |
SW_U05 |
potrafi kierować procesami wychowania i kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej |
K_U10 |
SW_U06 |
potrafi pracować z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, w tym zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
K_U03 |
SW_U07 |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii |
K_U04 |
SW_U08 |
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań |
K_U05 |
SW_U09 |
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki wczesnoszkolnej jak i innych dyscyplin naukowych |
K_U06 |
SW_U10 |
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej w środowisku szkolnym |
K_U07 |
SW_U11 |
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych w szkole |
K_U12 |
SW_U12 |
potrafi pracować w zespole pełnić różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej |
K_U13 |
SW_U13 |
potrafi dokonać analizy własnych działań jako nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu |
K_U14 |
kompetencje społeczne |
||
SW_K01 |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jako przyszłego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
K_K01 |
SW_K02 |
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogicznego w szkole podstawowej, w odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
K_K03 |
SW_K03 |
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w młodszym wieku szkolnym |
K_K06 |
SW_K04 |
jest zdolny do komunikowania się w środowisku pracy (szkoła podstawowa), zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie wychowawczo-dydaktycznym w szkole podstawowej oraz specjalistami wspierającymi ten proces |
K_K07 |