Aktualności

Listopad na planie(filmowym)

W trakcie 11 miesiąca 2017 roku poszczególne sale Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie przeistoczyły się na plan filmowy, a właściwie plan zdjęciowy.  Tworzenie filmów metodą poklatkową polega na  wykonaniu wielu zdjęć a następnie połączenie ich w animację. Na jedną sekundę filmu  wykonać należało kilkanaście zdjęć.  Uczniowie  ZSEiM w Chełmie podzielili się na trzy zespoły. Każdy zespół wybrał sobie zagadnienie do realizacji i przeszli do właściwej pracy. Uczniowie klasy czwartej wybrali tematykę procentów i przy pomocy telefonu komórkowego i białej tablicy zrealizowali film - Procenty. Trzecioklasiści w swojej pracy wybrali profesjonalny aparat fotograficzny oraz zieloną tablicę. Ich film - Renty swoją wartość estetyczną zawdzięcza starannym i cierpliwym wykorzystaniem kredy i gąbki.  Ostatni film - Długi w wykonaniu uczniów klasy drugiej powstał z wykorzystaniem telefonu komórkowego na statywie oraz kartek papieru. 

Po dość czasochłonnym etapie gromadzenia materiału nastał czas montażu.  Do tego celu użyto aplikacji Virtual Dub. Muzyka do filmów została dobrana z zasobów portalu Free Music Archive

Październik w projekcie

W październiku odbyły się 2 spotkania w ramach Warsztatów praktycznych z tworzenia aplikacji mobilnych w programie Applnventor/Thunkable.
Na pierwszych zajęciach wprowadzono uczniów w środowisko Thunkable i tworzone były proste aplikacje mające na celu przedstawienie możliwości programu. Kolejne zajęcia zostały poświęcone na stworzenie aplikacji pozwalającej policzyć jaką kwotę otrzymamy na lokacie. Aplikacja ta pozwala na ustawienie oprocentowania i czasu trwania lokaty/kapitalizacji.

W październiku również odbyły się zajęcia-Warsztaty z technik tworzenia filmów metodą poklatkową. Na zajęcia zaproszony został przewodniczący koła naukowego studentów PWSZ TV. W trakcie tych zajęć uczniom zostały przekazane teoretyczne podstawy pracy metodą poklatkową. Przedstawiono sprzęt fotograficzny oraz  sposób organizacji studia fotograficznego. Następnie uczniowie stworzyli krótki film testowy i zmontowali go w programie graficznym.

 

Wrześniowe wydarzenia

We wrześniu odbyło się pięć trzygodzinnych warsztatów teoretycznych z matematyki ekonomicznej dla 16 uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych  w Chełmie. Warsztaty prowadzone były w oparciu o wykład informacyjny, gdzie w sposób usystematyzowany zostały przekazane podstawowe pojęcia finansowe, takie jak oprocentowanie, kapitalizacja, renty, długi oraz w oparciu o wykład problemowy, gdzie omawiane były gotowe opisy przypadków zastosowania matematyki w finansach. Treści dostosowane zostały do poziomu uczestników, oparte o aktualny program nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych: procenty, ciągi, elementy matematyki finansowej, funkcje.

Na pierwszych warsztatach zostały przedstawione podstawowe pojęcia finansowe takie jak oprocentowanie, kapitalizacja, porównanie oprocentowania prostego i złożonego, kapitlizacja niezgodna.

Na drugich warsztatach zostały omówione renty czyli wartość początkowa renty stałej, wartość końcowa renty stałej, stan funduszu emerytalnego oraz renty o ratach zmiennych.

Na kolejnych zajęciach uczniowie poznali długi. Została także omówiona różnica między kredytem a pożyczką, zasada równoważności wartości kapitałów oraz kredyty z różnym modelem rat.

Dwa ostatnie spotkania były traktowane jako wykład problemowy gdzie omawiane były gotowe opisy przypadków zastosowania matematyki w finansach. 

Start projektu

19 września we wtorek ruszył projekt pod nazwą „Indeks finansisty”. Projekt jest dofinansowany przez fundację mBanku a realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie. Jest to program grantowy, który popularyzuje matematykę wśród uczniów i zachęca nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki do przezwyciężenia rutyny i schematów w nauczaniu tego przedmiotu. W projekcie biorą udział uczniowie z Zespołu Szkół Ekonomicznych i Mundurowych w Chełmie. Na warsztatach teoretycznych zostaną zaprezentowane podstawowe pojęcia finansowe oraz omawiane będą gotowe opisy przypadków zastosowania matematyki w finansach. Na warsztatach praktycznych uczniowie nauczą się tworzyć aplikacje mobilne i stworzą prosty symulator finansowy „Indeks finansisty”. Projekt zakończy się w grudniu konkursem szkolnym z nagrodami na symulację/porównanie ofert finansowych za pomocą stworzonej aplikacji. Głównym celem naszego projektu jest nabycie przez uczniów umiejętności analitycznego, logicznego i twórczego myślenia poprzez przybliżenie zasady działania wybranych mechanizmów finansowych.