Efekty kształcenia modułu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola  

Edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym

Studia od 2012/2013

Po zakończeniu programu przygotowania do zawodu nauczyciela przedszkola absolwent:

Symbol

Rodzaj kompetencji

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

w zakresie wiedzy

SP_W01

zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – pedagogika przedszkolna

K_W01

SP_W02

ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki oraz pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

K_W02

SP_W03

ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dziecka na etapie edukacji przedszkolnej, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw

K_W03

SP_W04

zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej w przedszkolu

K_W04

SP_W05

posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji przedszkolnej

K_W05

SP_W06

ma podstawową wiedzę o rodzajach i znaczeniu więzi społecznych jak i o rządzących nimi prawidłowościach na etapie wychowania przedszkolnego

K_W06

SP_W07

zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym; rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

K_W09

SP_W08

posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji przedszkolnej i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami w rozwoju

K_W12

SP_W09

posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej (dzieciach, rodzicach, nauczycielach przedszkola) oraz o specyfice funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W15

SP_W10

posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki zaburzeń funkcjonowania u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wieku przedszkolnym

K_W15

SP_W11

ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w szczególności na etapie przedszkolnym; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

K_W14

SP_W12

posiada szczegółową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań – normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego

K_W16

SP_W13

posiada podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach wychowania przedszkolnego

K_W17

SP_W14

ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju jako nauczyciela wychowania przedszkolnego

K_W18

w zakresie umiejętności

SP_U01

potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej, w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na etapie edukacji przedszkolnej

K_U02

SP_U02

posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w wieku przedszkolnym, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków

K_U03

SP_U03

potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych związanych z etapem edukacji przedszkolnej

K_U09

SP_U04

potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych); w pracy dydaktycznej nauczyciela przedszkola wykorzystuje nowoczesne technologie (ICT)

K_U09

SP_U05

potrafi kierować procesami wychowania i kształcenia w edukacji przedszkolnej

K_U10

SP_U06

potrafi pracować z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_U03

SP_U07

potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii

K_U04

SP_U08

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań

K_U05

SP_U09

potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki przedszkolnej jak i innych dyscyplin naukowych

K_U06

SP_U10

ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej w środowisku przedszkolnym

K_U07

SP_U11

potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych w przedszkolu

K_U12

SP_U12

potrafi pracować w zespole pełnić różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych nauczyciela przedszkola

K_U13

SP_U13

potrafi dokonać analizy własnych działań jako nauczyciela przedszkola i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu

K_U14

kompetencje społeczne

SP_K01

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jako przyszłego nauczyciela przedszkola, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

K_K01

SP_K02

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogicznego w przedszkolu, w odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_K03

SP_K03

jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym

K_K06

SP_K04

jest zdolny do komunikowania się w środowisku pracy (przedszkole), zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie wychowawczo-dydaktycznym w przedszkolu oraz specjalistami wspierającymi ten proces

K_K07