Efekty kształcenia modułu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

Edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym

Studia od 2013/2014

OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA MODUŁU

 PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA

Symbol

Efekty kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Po ukończeniu kształcenia absolwent:

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

POSIADA WIEDZĘ NA TEMAT

N_W01

rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji przedszkolnej i szkolnej

K_W05

N_W02

procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń

K_W08

N_W03

wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw

K_W03

N_W04

współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów

K_W09

N_W05

głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących

K_W10

N_W06

projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do etapów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne dzieci/uczniów z zaburzeniami w rozwoju

K_W12

N_W07

struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych

K_W14

N_W08

podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W15

N_W09

specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych

K_W15

N_W10

metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych)

K_W16

N_W11

bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie

K_W17

N_W12

projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego

K_W18

N_W13

etyki zawodu nauczyciela

K_W19

N_W14

posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządu mowy

K_W05

N_W15

posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa udzielania pierwszej pomocy i działalności prawnej opiekuna

K-W17

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI

N_U01

potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

K_U02

N_U02

potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji

K_U03

N_U03

potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych

K_U10

N_U04

potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii

K_U04

N_U05

posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków

K_U03

N_U06

posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i grupie przedszkolnej

K_U07

N_U07

potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednim etapem edukacji (np. etapem edukacji przedszkolnej i szkolnej)

K_U09

N_U08

potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej

K_U09

N_U09

potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)

K_U13

N_U10

potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie

K_U11

N_U11

potrafi pracować z dziećmi/ uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości dzieci (w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce

K_U03

N_U12

potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności

K_U12

N_U13

potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami dzieci, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne

K_U13

N_U14

potrafi analizować własną działalność pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować, i wdrażać działania innowacyjne

N_U14

N_U15

potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego

K_U14

N_U16

posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy

K_U07

N_U17

przetwarza teksty, wykorzystuje arkusz kalkulacyjny, korzysta z baz danych, posługuje się grafiką prezentacyjną, korzysta z usług w sieciach informatycznych, pozyskuje i przetwarza informacje

K_U07

N_U18

posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej

K_U05

N_U19

ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w Krajowym Rejestrze Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.

K_U07

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

N_K01

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K01

N_K02

jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

K_K03

N_K03

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_K08

N_K04

ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

K_K04

N_K05

ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów

K_K05

N_K06

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)

K_K08

N_K07

jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i przedszkola

K_K03