Studia od 2013/2014
OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA MODUŁU PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA |
|||
Symbol |
Efekty kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Po ukończeniu kształcenia absolwent: |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia |
|
POSIADA WIEDZĘ NA TEMAT |
|||
N_W01 |
rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do etapu edukacji przedszkolnej i szkolnej |
K_W05 |
|
N_W02 |
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń |
K_W08 |
|
N_W03 |
wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw |
K_W03 |
|
N_W04 |
współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów |
K_W09 |
|
N_W05 |
głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących |
K_W10 |
|
N_W06 |
projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do etapów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne dzieci/uczniów z zaburzeniami w rozwoju |
K_W12 |
|
N_W07 |
struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych |
K_W14 |
|
N_W08 |
podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych |
K_W15 |
|
N_W09 |
specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych |
K_W15 |
|
N_W10 |
metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych) |
K_W16 |
|
N_W11 |
bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie |
K_W17 |
|
N_W12 |
projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego |
K_W18 |
|
N_W13 |
etyki zawodu nauczyciela |
K_W19 |
|
N_W14 |
posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządu mowy |
K_W05 |
|
N_W15 |
posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa udzielania pierwszej pomocy i działalności prawnej opiekuna |
K-W17 |
|
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI |
|||
N_U01 |
potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych |
K_U02 |
|
N_U02 |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji |
K_U03 |
|
N_U03 |
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych |
K_U10 |
|
N_U04 |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii |
K_U04 |
|
N_U05 |
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków |
K_U03 |
|
N_U06 |
posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i grupie przedszkolnej |
K_U07 |
|
N_U07 |
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednim etapem edukacji (np. etapem edukacji przedszkolnej i szkolnej) |
K_U09 |
|
N_U08 |
potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej |
K_U09 |
|
N_U09 |
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) |
K_U13 |
|
N_U10 |
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie |
K_U11 |
|
N_U11 |
potrafi pracować z dziećmi/ uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości dzieci (w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce |
K_U03 |
|
N_U12 |
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności |
K_U12 |
|
N_U13 |
potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami dzieci, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne |
K_U13 |
|
N_U14 |
potrafi analizować własną działalność pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować, i wdrażać działania innowacyjne |
N_U14 |
|
N_U15 |
potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego |
K_U14 |
|
N_U16 |
posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy |
K_U07 |
|
N_U17 |
przetwarza teksty, wykorzystuje arkusz kalkulacyjny, korzysta z baz danych, posługuje się grafiką prezentacyjną, korzysta z usług w sieciach informatycznych, pozyskuje i przetwarza informacje |
K_U07 |
|
N_U18 |
posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej |
K_U05 |
|
N_U19 |
ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w Krajowym Rejestrze Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. |
K_U07 |
|
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH |
|||
N_K01 |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) |
K_K01 |
|
N_K02 |
jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
K_K03 |
|
N_K03 |
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
K_K08 |
|
N_K04 |
ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka |
K_K04 |
|
N_K05 |
ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów |
K_K05 |
|
N_K06 |
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) |
K_K08 |
|
N_K07 |
jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i przedszkola |
K_K03 |